Om oss på Säng Rea

Vi på Säng Rea har alla jobbat ute i sängbutiker i många år, vi har under denna tid lärt oss massvis om sömn och sängar.

Anledningen till att vi startade denna hemsida om kampanjer och rabatter på sängar, var att vi ville vara med och hjälpa er att hitta rätt säng för rätt pris.

Vi har nämligen under alla dessa år som försäljare ute i butik lärt oss vad som funkar, och vad som inte funkar för att du ska få rätt förutsättningar för bra sömn under natten.

Det är inte priset som avgör hur bra en säng är!

Under alla dessa år i sängbutik har vi hunnit vara med om att sälja många olika typer av sängar, både väldigt exklusiva och billiga sängar.

Det som har slagit oss mest är att så många tror att man får mycket bättre sömn bara för att man lägger mer pengar på sängen, ofta glömmer kunden helt bort att det är innehållet i sängen som avgör hur bra du kommer sova och inte priset på den.

För att du ska ligga optimalt och ergonomiskt in din säng krävs det faktiskt bara 2 saker, rätt uppbyggnad och bra material i sängen. Vad en bra uppbyggnad och vad bra material gör för skillnad för din sömn berättar vi om strax, men först måste vi gå igenom vad vi strävar efter med en bra säng.

Så ska du ligga i sängar

I sängbranschen talar vi ofta om de ergonomiska förutsättningar din sängen måste ge, även komfort är en viktig faktor för en god natts sömn.

Vi måste urskilja på ergonomi och komfort när vi pratar sängar, det beror på att en skön säng inte nödvändigtvis behöver vara den ergonomiskt bästa sängen. Du kan till exempel tycka att det är behagligt med en mjuk säng, men rent ergonomiskt sett kan den vara en katastrof för din rygg.

Att ligga som in en hängmatta när du sover kan av vissa uppskattas, men det kommer på sikt att förstöra din rygg. Och sover du på mage och du har en säng som är för mjuk så kommer du få diskbråck.

Därför letar vi efter en säng som du kan ligga rakt med ryggraden i, du får heller inte ha något tryck emot axlar och höfter som är de mest utsatta kroppsdelarna för tryck på din kropp.

Ligg i sängen, och inte på!

För att du ska kunna få rak ryggrad i sängen behöver du komma ner med axlar och höfter under sidoläge i sängen, och rumpa och skuldror när du ligger på rygg för att få stöd i korsryggen.

Om du inte kommer ner ordentligt i sängen kommer du få tryck på axlar och höfter, vilket leder till att du kommer tryckavlasta kroppen genom att ta fram ett ben så du ligger halvt på sidan och halvt på mage.

När det gäller i ryggläge och du inte kommer ner i sängen så kommer du inte få stöd i svanken, vilket resulterar i att du vaknar upp trött och sliten med värk i ryggen.

Undvik rörelser under natten

För att du ska känna dig utvilad på morgonen efter en natts sömn, behöver du ha vilat ut kroppen och inte rört på dig hela natten.

Vi människor är i grunden som björnar som går i ide, vi ska använda natten för att vila ut och återhämta våran kropp. Om du rör dig massa under natten så behöver din kropp slösa massa viktig energi på rörelser, istället för att se till att återhämta och förbereda sig är för morgondagen.

Djup sömn är the name of the game

Så för att du ska känna dig utvilad och färdig soven, så behöver du rätt antal timmars djupsömn. Du kan ligga 24 timmar i sträck och sova utan att du känner dig utvilad, det beror på att du inte haft rätt antal timmar djupsömn under denna tid.

Och detta är den vanligaste missuppfattningen om sömn, de flesta tror att det handlar om att sova i 8 timmar så löser sig allt. Som du säkert själv kan känna igen dig i är att de flesta går och lägger sig pigga, och vaknar upp trötta..

Anledningen till det är att de helt enkelt inte fått tillräckligt mycket djupsömn under natten, och det är här som sängen börjar ha stor betydelse.

Ju mer du rör dig, ju mindre tid med djup sömn får du

Studier har visat att varje gång du rör dig i sängen under natten så kommer du störa din djupsömn, och ju mer du rör dig ju mindre tid djupsömn har du.

I det studier man gjort om sömnen har man tydligt kunna se att en rörelse kommer ge dig ett hack i din sömn, och många rörelser under natten kommer få din sömnkurva att se ut som ett sågblad. Du får med andra ord en helt sågad sömn om du rör på dig mycket under natten.

Så undviker du rörelser i sängen under natten!

De 2 vanligaste anledningarna till att du rör dig mycket under natten är tryck emot kroppens tryckpunkter av sängen, och för att du blir varm och måste flytta till svalare delar av sängen.

Båda dessa går att undvika, och det är bara just de här två sakerna som en bra säng måste hjälpa dig med.

Om du kan undvika dessa två orsaker som är anledningen till att större delen av befolkningen vaknar upp trötta, så är du hemma!

En bra säng känns inte alls

En klok man sa en gång på frågan hur en bra säng ska kännas, att en bra säng känns inte alls. Detta är också hela hemligheten med en bra säng, du ska helt enkelt inte känna att du ligger på något.

En bra säng oavsett vad den kostar tillåter dig att komma ner med axlar och höfter så att din ryggrad kommer i rak linje, utan att du får något tryck emot dina axlar och höfter. Och i ryggläge ska du komma ner med skuldror och rumpa, så att du kan täppa igen mellanrummet i svanken och sängen så att du får stöd i ländryggen.